Skip links

30 cele mai frecvente întrebări privind gestionarea deșeurilor și a siturilor contaminate

Responsabilitatea gestionării deșeurilor la nivel local revine autorităților publice locale, în baza Legii serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006 și a Legii nr. 51/2006. În plus, potrivit OUG nr. 92/2021 (art.33), acestea au obligația de a organiza colectarea separată a bio-deșeurilor și de a încuraja compostarea individuală în gospodării, în special în mediul rural și zonele periurbane.

Planul Național de Gestionare a Deșeurilor (PNGD) și planurile județene promovează compostarea la sursă a bio-deșeurilor (cu excepția deșeurilor din carne și a uleiurilor uzate), pentru a reduce cantitatea de deșeuri colectate și transportate. Autoritățile locale pot sprijini populația prin campanii de informare și distribuirea de compostoare individuale.

Compostarea aduce multiple beneficii: îmbunătățirea fertilității solului și reducerea costurilor de gestionare a deșeurilor. Asociația Română a Compostului oferă resurse utile pentru promovarea acestor practici.

📌 Temei legal: Legea nr. 101/2006, Legea nr. 51/2006, OUG nr. 92/2021, art. 33

Nu. Incendierea deșeurilor este interzisă prin lege și se sancționează cu amenzi între 30.000 și 45.000 lei pentru persoane fizice.

📌 Temei legal: OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023.

Lista depozitelor conforme este publicată pe site-ul ANMAP: www.anpm.ro/depozitare-deseuri

Pentru depozitele neconforme sau închise, informații sunt disponibile pe site-ul AFM: www.afm.ro

📌 Temei legal: OG nr. 2/2021 privind depozitarea deșeurilor, care transpune Directiva (UE) 2018/850

Hotărârea Guvernului nr. 311/2025 privind organizarea și funcționarea ANMAP potrivit căreia această instituție are competenţe în implementarea politicilor şi legislaţiei în domeniul protecţiei mediului, prin colectarea, centralizarea, prelucrarea datelor şi informaţiilor după care sunt publicate pe website-ul ANMAP.

Gestionarea deșeurilor de baterii și acumulatori este reglementată prin:

  • HG nr. 1132/2008 – transpune Directiva 2006/66/CE
  • Regulamentul (UE) 2023/1542 – înlocuiește directiva anterioară

Informații despre actele necesare și organizațiile autorizate se găsesc pe site-ul ANMAP: www.anpm.ro/deseuri-de-baterii-si-acumulatori

Colectarea și gestionarea acestora este reglementată prin:

  • OUG nr. 5/2015 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE)
  • OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor

Lista organizațiilor colective autorizate, legislația și cerințele de înregistrare pot fi consultate pe site-ul ANMAP: www.anpm.ro/deseuri-de-electrice

Legislația de mediu este completată de reglementările generale din dreptul penal, civil, fiscal și comercial. Prin urmare, dacă legislația generală prevede utilizarea semnăturii electronice, aceasta este aplicabilă și în domeniul deșeurilor.

📌 Temei legal: aplicabilitatea legislației generale asupra actelor din domeniul mediului

Transportul intracomunitar (între țările Uniunii Europene) al deșeurilor este reglementat de Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 privind transferurile de deșeuri.

📌 Autoritatea competentă în România pentru aceste activități este Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate (ANMAP). Informații detaliate și formularele necesare pot fi consultate pe site-ul oficial: www.anpm.ro/transport-deseuri

Nu. Conform art. 32 alin. (1) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, este interzisă introducerea în România a deșeurilor de orice natură în scopul eliminării (ex. depozitare sau incinerare fără recuperare de energie).

Transportul intern de deșeuri este reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 1061/2008, care stabilește obligațiile privind:

  • înregistrarea transporturilor;
  • documentele necesare;
  • notificarea autorităților competente.

În ceea ce priveşte transportul deşeurilor periculoase, acestea sunt împarţite în două categorii, în funcţie de cantitatea generată:

  1. 6 pentru mai puţin de 1 t/an
  2. 7 pentru mai mult de 1 t/an

în vederea instituirii de măsuri preventive de transport ilegal al acestora, prevederile HG 1061/2008 se completează cu prevederile specifice în domeniul cirulaţiei rutiere și feroviare, iar în domeniul mediului cu prevederile specifice în domeniul deșeurilor, a răspunderii de mediu, precum și a celor specifice aplicării dreptului penal în mediu, așa cum sunt stabilite în legislaţia naţională și comunitară în vigoare.

Conform art. 4 din HG nr. 1061/2008, doar generatorul sau deținătorul de deșeuri are dreptul să inițieze transportul. Acesta trebuie să elaboreze documentația, să transmită notificările către:

  • Direcțiile Județene pentru Protecția Mediului;
  • Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU);
  • Poliția Rutieră.

Da. Orice transportator de deșeuri are nevoie de autorizație de mediu, eliberată de direcția județeană pe raza căruia își desfășoară activitatea.

📌 Temei legal: HG nr. 1061/2008 privind transportul deșeurilor, OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, Regulamentul (CE) 1013/2006 privind transferurile de deșeuri

Sistemul de garanție-returnare funcționează în România din 30 noiembrie 2023, conform Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021. În forma actuală, sistemul se aplică doar ambalajelor primare nereutilizabile din:

  • plastic, sticlă și metal,
  • cu volume între 0,1 litri și 3 litri,
  • destinate băuturilor: apă, sucuri, bere, cidru etc.

Extinderea sistemului la alte tipuri de ambalaje este analizată de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor împreună cu alți actori relevanți, în funcție de capacitățile de colectare și reciclare și cerințele legislației europene.

📌 Temei legal: HG nr. 1074/2021, OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu

Conform legislației, producătorii trebuie să inscripționeze ambalajele SGR cu:

  • simbolul SGR – unic, vizibil, lizibil, durabil,
  • codul de bare național, furnizat de administratorul sistemului.

Simbolul poate fi aplicat direct pe ambalaj, pe eticheta principală sau pe o etichetă suplimentară, fără să se suprapună peste alte elemente grafice. Dreptul de utilizare a simbolului este acordat gratuit de către administratorul SGR producătorilor înregistrați.

📌 Temei legal: HG nr. 1074/2021, art. 21

Compania S.C. RetuRo Sistem Garanție-Returnare – S.A. a fost desemnată ca administrator al sistemului prin Hotărârea Guvernului nr. 1059/2022, în baza:

  • HG nr. 1074/2021, art. 19 și 21,
  • OG nr. 13/2022,
  • Legea nr. 249/2015 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje,
  • Constituția României (art. 108).

📌 Temei legal: HG nr. 1059/2022, OG nr. 13/2022, Legea nr. 249/2015

  • Structura acționariatului companiei RetuRo este următoarea:
  • Asociația Berarii României pentru Mediu – 30%
  • Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate – 30%
  • Asociația Retailerilor pentru Mediu – 20%
  • Statul Român, prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – 20%

✅ Producătorii trebuie să:

  • plătească lunar garanția aferentă ambalajelor SGR introduse pe piață către administratorul SGR;
  • perceapă garanția de la clienții lor, cu excepția cazului în care decid să suporte costul (ex: mostre gratuite).

✅ Comercianții trebuie să:

  • încaseze garanția de la consumatori;
  • restituie garanția la returnarea ambalajului în punctele de colectare;
  • nu perceapă garanția dacă suportă costul în caz de livrare gratuită (mostre, promoții).

📌 Temei legal: HG nr. 1074/2021, art. 4 și art. 25

Autoritățile administrației publice locale (primăriile) sunt obligate să asigure colectarea separată a deșeurilor din hârtie, metal, plastic și sticlă, provenite din deșeurile municipale. Totodată, trebuie să informeze locuitorii despre sistemul local de colectare, inclusiv prin afișare pe site-ul propriu.

📌 Temei legal: Legea nr. 92/2021, cu modificările și completările ulterioare

Colectarea se face prin două sisteme:

  1. a) Colectare separată pe tipuri de deșeuri reciclabile, asigurată de operatorii serviciului de salubrizare;
  2. b) Colectare distinctă de către colectori autorizați care preiau prin achiziție deșeuri de ambalaje de la populație.

📌 Temei legal: Legea nr. 249/2015 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje

Persoanele fizice trebuie:

  • să returneze ambalajele pentru care au plătit o garanție (în cadrul SGR);
  • să depună separat deșeurile de ambalaje în containerele dedicate;
  • să predea ambalajele colectorilor autorizați, dacă doresc să le valorifice contra cost.

Operatorul de salubritate este cel care:

  • colectează și transportă deșeurile,
  • indică modul corect de sortare (în amestec sau separat),
  • anunță programul de ridicare.

Tarifele/taxele percepute se stabilesc distinct pentru deșeurile reciclabile și cele nereciclabile.

Pentru detalii, cetățenii trebuie să se adreseze primăriei de reședință, care este responsabilă de delegarea serviciului de salubrizare.

📌 Temei legal: Legea nr. 92/2021, Legea nr. 249/2015

În cazul unor probleme privind colectarea deșeurilor municipale, cetățenii se pot adresa Gărzii Naționale de Mediu https://gnm.ro/contact.php .

Da. La nivelul fiecărei unităţilor administrativ-teritoriale sunt înregistrați colectori autorizați (în baza OM nr. 1271/2018) care pot prelua, contra cost, deșeuri de ambalaje din hârtie/carton, sticlă, metal (oțel/aluminiu), lemn.

Primăria trebuie să publice lista acestor operatori fie pe site-ul propriu, fie într-un loc vizibil.

📌 Temei legal: OM nr. 1271/2018

Persoanele fizice sunt obligate să gestioneze responsabil aceste deșeuri, apelând la operatorul de salubritate. Acesta le vor prelua pentru a le trata și procesa în funcție de natura și periculozitatea lor.

Este necesară planificarea lucrărilor de îndepărtare a azbestului în conformitate cu HG nr. 1875/2005, privind protecția lucrătorilor față de riscurile expunerii la azbest.

📌 Temei legal: HG nr. 1875/2005

Termenul „brownfield” nu este definit în legislația națională privind siturile contaminate. Totuși, în România există liste oficiale ale siturilor potențial contaminate, gestionate de direcțiile județene pentru protecția mediului. Aceste liste sunt actualizate periodic și transmise către Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate (ANMAP) pentru centralizare.

📌 Temei legal: Legea nr. 74/2019 privind gestionarea siturilor potențial contaminate și a celor contaminate

Cetățenii pot solicita informații de la:

  • Direcția Județeană pentru Protecția Mediului pe raza căreia se află terenul;
  • Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate (ANMAP), care centralizează datele la nivel național.

📌 Date de contact: www.anpm.ro

Conform metodologiilor oficiale, este puțin probabil ca valorile contaminanților din sol, subsol sau apă subterană să rămână neschimbate între două analize (ex: 2020 vs. 2024), dacă atenuarea naturală este activă. Dacă valorile nu s-au modificat, este foarte posibil ca sursa contaminării să nu fi fost eliminată.

📌 Temei legal: Ordinul nr. 267/346/2021 – Metodologia de remediere; Ordinul nr. 1423/3687/2020 – Metodologia de investigare

Este procesul prin care contaminanții din sol, subsol sau apă subterană se reduc în mod natural, datorită reacțiilor chimice, fizice și biologice din mediu. Poate duce la transformarea contaminanților în alte substanțe mai puțin periculoase.

📌 Definită în: Ordinul nr. 267/346/2021 privind remedierea siturilor contaminate

Procedura de închidere a sondelor aparține operatorului care le-a exploatat, iar reglementarea acestui proces revine Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a CO₂. Obligațiile de mediu se aplică potrivit principiului „poluatorul plătește”.

Acest website folosește cookie-uri, navigând în continuare vă exprimați acordul pentru folosirea cookie-urilor conform Regulamentului (UE) 2016 / 679.