Descrierea activităților din cadrul proiectului „Extinderea și modernizarea infrastructurii de monitorizare si control a calității aerului în scopul creșterii acurateței informațiilor si a capacității de răspuns la episoadele de poluare – etapa II”, cod SMIS 2014+ 139943, cod SMIS 2021+319077

Data publicarii : 31 Oct 2024

COMUNICAT DE PRESĂ                                                                              București, 31.10.2024

În urma etapizării proiectelor finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a încheiat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în data de 08.10.2024 contractul de finanțare nr. 109 din 08.10.2024 aferent proiectului „Extinderea si modernizarea infrastructurii de monitorizare si control a calității aerului în scopul creșterii acurateței informațiilor si a capacității de răspuns la episoadele de poluare-etapa II”, cod SMIS 2014+ 139943, cod SMIS 2021+319943 finanțat prin Programul Dezvoltare Durabilă (PDD 2021-2027).

Valoarea totală a contractului pentru etapa II-a a proiectului este de 53.212.757,74 lei din care finanțare nerambursabilă în valoare de 45.198.820,55 lei.

Lider de Parteneriat este Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), iar partenerii din cadrul proiectului sunt: Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), Garda Naţională de Mediu (GNM) şi Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială Elie Carafoli (INCAS Bucureşti).

Principalele activitățile din cadrul proiectului sunt extinderea si modernizarea infrastructurii de monitorizare a calității aerului, ce implică achiziția sistemelor integrate mobile de monitorizarea calității aerului care sunt gestionate de ANPM/APM și achiziția sistemelor aeropurtate fără pilot (UAV) - drone, dotate cu senzori și echipamente specifice activității de inspecție și control, care vor fi operate de către GNM la nivel național.

Mai jos sunt prezentate câteva informații revelante din cadrul proiectului referitor la achizițiile și activitățile implementate:

  • Achiziția sistemelor integrate mobile de monitorizare a calității aerului

Au fost achiziționate și livrate către 21 de Agenții de Protecția Mediului din țară cele 21 de sisteme integrate mobile de monitorizare a calității aerului (autolaboratoare); cele 21 de autolaboratoare au fost livrate la APM Prahova, APM Cluj, APM Constanța, APM Suceava, APM Mureș, APM Sibiu, APM Bihor, APM Maramureș, APM Argeș, APM Călărași, APM Giurgiu, APM Teleorman, APM Galați, APM Tulcea, APM Dolj, APM Gorj, APM Mehedinți, APM Caraș-Severin, APM Hunedoara, APM Timiș, APM Covasna.

Deși au fost livrate către 21 de APM-uri, ele vor deservi întreaga țară, deoarece fiecare autolaborator va desfășura activitate pentru două județe;

Din totalul de 21 autolaboratoare, 2 au fost achiziționate și livrate în etapa I-a a proiectului (decembrie 2023), iar 19 autolaboratoare au fost livrate în etapa a II-a a proiectului, respectiv în perioada ian-iunie 2024;

Valoarea totală a contractului a fost de 30.605.253,00 lei cu TVA și 25.718.700,00 lei fără TVA, respectiv valoarea contractului pentru etapa II-a a proiectului este de 27.899.193,00 lei cu TVA și 23.444.700,00 lei fără TVA, urmând ca sumele să fie rambursare prin Programul Dezvoltare Durabilă 2021-2027.

Totodată, MMAP va asigura și mentenanța aceastora, respectiv înlocuirea consumabilelor și asigurarea serviciilor privind operațiunile de întreținere a autolaboratoarelor.

  • Achiziție sisteme aeropurtate dotate cu senzori și echipamente specifice activităților de inspecție și control

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în calitate de Lider al proiectului, în prezent desfășoară procedura de achiziție pentru cele 46 sisteme aeropurtate dotate cu senzori și echipamente specifice activităților de inspecție și control;

Aceste echipamente vor fi livrate către cele 41 de Comisariate Județene ale Gărzii Naționale de Mediu.

  • Realizarea unei platforme on-line pentru managementul sistemelor aeropurtate

Contractul de achiziție publică de servicii pentru realizarea unei platforme online pentru managementul sistemelor aeropurtate din cadrul proiectului a fost semnat la data de 24.10.2024.

Obiectul contractului constă în prestarea de servicii pentru realizarea unei platforme online pentru managementul sistemelor aeropurtate care va fi gestionată de către Garda Națională de Mediu.

Valoarea contractului este de 937.811,63 lei cu TVA.

În această a două etapă a proiectului, vor continua activitățile deja demarate în prima etapă de implementare a proiectului, etapa finalizată în decembrie 2023, dar vor fi derulate și alte activități noi; de exemplu, după achiziționarea sistemelor aeropurtate dotate cu senzori și echipamente specifice activităților de inspecție și control, vor fi realizate activitățile pentru obținerea permiselor de zbor, certificarea și înmatricularea sistemelor aeropurtate, instruirea operatorilor de sisteme aeropurtate, intercompararea sistemelor modernizate/dezvoltate, testarea sistemelor aeropurtate, testarea sistemelor integrate mobile de monitorizare a calității aerului, etc.

Toate aceste activități, vor duce la realizarea obiectivului general și a obiectivelor specifice ale proiectului, prin care ne propunem intervenția la fața locului la evenimente de poluare, astfel încât populația să fie cât mai bine informată și să beneficieze de un aer/mediu înconjurător cât mai curat.